Näin syntyy yhteistyöpostaus

Kaupallinen yhteistyö: UKKO.fi

Vastailin hetki sitten UKKO.fi:n blogissa julkaistuun artikkeliin koskien yritysten kanssa tekemiäni yhteistyöpostauksia. Tuon artikkelin julkaisun jälkeen sähköpostiini on tipahtanut muutama pyyntö kirjoituksesta, jossa käsittelisin sitä kuinka yhteistyöpostaus oikein syntyy ja kuinka laskutan siitä.

Yhteistyö alkaa joko niin, että yritykset ottavat minuun yhteyttä tai jos itse kiinnostun jostakin tuotteesta tai brändistä joka sopii saumattomasti blogini tyylin lähestyn yritystä itse. Minulla on käytössäni ns. mediakortti, jonka lähetän yritykselle. Siitä selviää yhteistyön kannalta oleelliset tiedot blogista ja sen lukijakunnasta ja -määristä. Yhteistyön sopiminen vaatii silti yleensä useita sähköposteja, mahdollisten tuotteiden valintaa, postausaikataulujen, sisältöjen laadintaa ja laskutusyksityiskohtien läpikäymistä. Jonka jälkeen on luvassa tuotteiden noutoa joko postista tai kivijalkamyymälästä. Vasta niiden jälkeen päästään itse postauksen tekoon.

 

DSC_0491%20%282%29%20rauharentola%20yhte

 

DSC_0492%20%282%29%20rauharentola%20yhte

 

Yhteistyöpostaus perustuu aina omaan henkilökohtaiseen rehelliseen ja aitoon kokemukseeni ja siksi onkin tärkeää tutustua sekä yritykseen että mahdollisiin tuotteisiin kunnolla, jotta todella tietää mistä kirjoittaa. Blogipostauksen luominen on  luova prosessi, joka joskus syntyy kuin salama kirkkaalta taivaalta ja joskus tarvitaan tunti jos toinenkin ja vielä muutama kaveriksi. Tekstin lisäksi tarvitaan sitä tukevia kuvia, ei ihan yksi tai kaksi vaan useampi kymmenen, joista sitten valitsen 2-5 käsiteltäväksi postausta varten. Sisustusaiheisia yhteistyöpostauksen kuvia varten  kotia stailataan ja uskokaa tai älkää joskus myös siivotaan. Jokainen yhteistyöpostauksia arvostava bloggaaja haluaa tarjota yhteistyökumppanilleen sitä parasta mahdollista välttävän sijaan.

 

DSC_0478%20%282%29%20rauharentola%20yhte

 

DSC_0475%20%282%29%20rauharentola%20yhte

 

Kun teksti ja kuvat on saatu sommiteltua jouhevaksi kokonaisuudeksi ollaan jo melko lähellä julkaisuhetkeä. Vielä on kuitenkin viilattava pilkut ja pisteet paikoilleen ja liittää tekstiin linkit sovittuihin osoitteisiin. Välillä yhteistyökumppani haluaa tässä vaiheessa oikolukea postauksen ja karsia mahdolliset asiavirheet. Kun tämä on tehty postaus voidaan julkaista ja huokaista. Kyllä välillä tämä käy työstä ja työstähän maksetaan palkkio.

 

UKKO.fi mahdollistaa palkkion laskuttamisen ilman omaa yritystä. UKKO.fi palvelun käyttäjänä toimin ns. kevytyrittäjänä. Minä laadin laskun, jonka UKKO.fi toimittaa asiakkaalle eli tässä tapauksessa yhteistyöyritykselle. Maksun saatuaan UKKO.fi maksaa laskutetun summan minulle palkkana. UKKO.fi maksaa laskutussummasta  kaikki vaadittavat sivukulut & palvelumaksun ennen palkan tilittämistä pankkitililleni. Mikäli laskutusyksityiskohdat on kunnossa tämä taitaa olla se yhteistyöpostauksien helpoin vaihe. Tämän palvelun käyttö, kun on tehty mahdollisimman helpoksi ja yksinkertaiseksi. Jos kaikesta huolimatta kuitenkin sählää (vällillä olen kuullut niin käyvän) saa ongelmiinsa apua asiakaspalvelusta nopeasti. Summa summarum vaikka yhteistyöpostausten kirjoittaminen onkin pitkä prosessi, tekee UKKO.fi-palvelun käyttäminen laskutuksesta kuitenkin yksinkertaista ja nopeaa. Ja yksinkertaisuushan on tunnetusti se Rauharentolan tavaramerkki.

 

Onko blogiyhteistyö mielestäsi aitoa yhteistyötä?

 

 

Satu / Rauharentola - -

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *