Tässäpä  niitä nyt vihdoin tulee, muutamia lupaamiani vinkkejä omatoimiseen painonpudotukseen. Mulle tuli ainakin yllätyksenä, että ei tämä oikeastaan olekaan mitään rakettitiedettä vaan ihan perussettiä hiukan toisenlaisin valinnoin.

 

1.jpg

 

Aamu on paras aloittaa proteiinipitoisella ruoalla. 2-3 kananmunaa mieleisellään tavalla, paistettuna, keitettynä, kokkelina tai munakkaana. Lisäksi vielä joko munakkaan sekaan tai erikseen tomaattia, kurkkua tms. vihanneksia. Rasvanpolttoa tehostaa se, että aamusta jättää hiilarit pois kasviksia lukuunottamatta. Viljojen sisältämä gluteeni ei edesauta vatsan ja suoliston toimintaa vaan päinvastoin on useimmille vain haitaksi ja siksi kannattaakin kokeilla miltä elämä tuntuisi kokonaan ilman niitä.

 

2.jpg

 

Myös lounas koostuu yksinkertaisista ainesosista. Lihaa, kalaa, munia ja niiden kanssa reilusti kasviksia. Me hiukan reilumpia rasvavarastoja kantavat kestämme hiilareita hoikempia heikommin ja siksi niitä hiilareita olisi hyvä nauttia vähän vähemmän päivän aikana.

Mikäli päivällinen osuu treenin jälkeen, niin silloin on hyvä syödä reilummin. Päivällinen pitää sisällään lounaan tapaan jokin proteiininlähteen ja reilusti kasviksia. Lautaselle kannatta laittaa kalaa mahdollisuuksien mukaan useamman kerran viikossa.
 

 

3.jpg


Iltapalaksi sopii mainiosti vaikkapa smoothie, esimerkiksi tähän tapaan:

- heraproteiini
- marjoja
- vesi / kookosmaito
- erilaisia superfoodeja (raakakaakoa, maca yms.)


 

Suosi näitä rasvoja:


- kylmäpuristettu kookosöljy (paistamiseen ja wokkaukseen)
- kylmäpuristettu oliiviöljy (salaatteihin)
- pähkinät ja pähkinäöljyt pienissä määrin (ei mapähkinä)
- avokado ja avokadoöljy
- ghee eli kirkastettu voi
- voi pienissä määrin

Rasvavarastoistaan eroonhankkituvuvien on hyvä muistaa että, ruokavalion tulee sisältää rasvoja vähintään tavoitepainon verran rasvaa grammoina vuorokaudessa, eli jos tavoitepaino on 70kg, niin silloin 70g rasvaa hyvistä lähteistä / vrk. Ilman rasva hormonitoiminta menee sekaisin ja vireystaso laskee merkittävästi.

 

Suosi näitä proteeininlähteitä:
- villi kala
- vähärasvainen naudaliha
- riista
- siipikarja
-  kananmuna
- porsaanliha (pienissä määrin)

 


Hyviä hiilareiden lähteitä ovat:
- kasvikset
- juurekset
- marjat
- hedelmät rajoitetusti
-  valkoinen riisi
- bataatti
- tumma suklaa (pari palaa päivässä)

 

Ja lopuksi vielä koutsini Artun vinkki siihen, kun makeannälkä iskee (kun välillä se vaan iskee).


- Laita pannulle kookosöljyä, voita tai gheetä
- mantelilastuja
- perään vielä pakastemarjoja ja nopea pyöräytys
- kaada koko komeus kulhoon ja kookoskermaa päälle

                                                      (Ja Arttu lupaa, että tämä on takuulla hyvää.)

 

Mä laitan nyt kamat kassiin ja kampaan naamani ja suuntaan kohti Habitare messuja, josta mut löytääkin sekä tänään että huomenna. Tänään tilaepäselvyyksien vuoksi Cafe Balconysta ja huomenna sunnuntaina AHEAD!-arenan Creative Spacesta. Nähdään siellä.

 

(yhteistyössä Personal Trainer Arttu)