Kuluttajansuojalaki muuttuu 13.6.2014

Parin päivän päästä Kuluttajansuojalaki muuttuu ja muutoksia on tiedossa erityisesti verkkokaupan sääntelyyn. Ahkerasti verkkokauppoja käyttävänä ja nettiostoksia tekevänä tämän lainmuutokset on hyvä muistaa uusia ostoksia tehdessä. Erityisen tarkasti kannattaa lukea toimitus- ja palautusehdot. Vaihto/palautus EI enää välttämättä olekaan ilmaista. Aiheestä  lisää mm. täällä ja täällä.

Kaikki verkkokaupat eivät välttämättä peri jatkossakaan palautuksesta aiheutuneita kuluja asiakkaalta mutta asia kannattaa tarkistaa jokaisen verkkokaupan yhteydessä erikseen ja niin välttyä ikäviltä joskus kalliiltakin yllätyksiltä.

Lakimuutoksen jälkeen pelkkä palautus ei enää riitä peruutusilmoitukseksi vaan asiakkaan on aina erikseen ilmoitettava peruuttamisesta esimerkiksi vapaamuotoisella ilmoituksella tai yrityksen omalla siihen tarkoitukseen käytettävällä peruuttamislomakkeella.

 

Untitled.jpg

 

Mitä mieltä olette, onko tämä lakimuutos hyvä vai huono ja vaikuttaako se sinun nettishoppailuun?

 

Satu / Rauharentola - -

8 kommenttia “Kuluttajansuojalaki muuttuu 13.6.2014

  1. Hyvä asia mielestäni, muutenkin kuluttaja voisi itse ottaa vähän vastuuta ostostilanteissa niin ettei kaikki kaadu yrittäjän niskaan. Nykyään kun kuluttajalla on pelkkiä etuuksia ja myyjällä vain velvoitteita. <br />
    <br />
    Ja ei, en ole yrittäjä, mutta mielestäni monen asian voisi kuluttajanakin LUKEA sopimuksesta eikä myöhemmin vaatia korvausta esim. myyjältä jos virhe johtuu omasta tyhmyydestä 🙂

  2. Totta tuokin. Itse pohdiskelen vain, että tehdäänkö tässä helposta asiasta turhan monimutkaista. Koskien nimenomaan tuota palautusta.

  3. Kiitos, kun toit asian esille. Liian moni juttu menee ohi. Onneksi on valveutuneita bloggaajia, joiden kautta tärkeitä asioita tulee paremmin tietoisuuteen.

    1. Verkkakauppojen suurkuluttajana tämä on mulle merkityksellinen asia. Tämä aihe oli vaan unohtua luonnosarkistoon.

  4. Tilailen itse melko vähän verkkokaupoista, tykkään enemmänkin käydä kaupoissa, saada palvelua ja hipeltää tuotetta livenä. Olen ehkä vanhanaikainen sen suhteen:) Tavaroiden palauttaminen on mun mielestä tylsää puuhaa ja tuottaa mulle ylimääräistä hommaa. Yritän aina varmistua siitä, että myös haluan tuotteen pitää, jos sen tilaan. Ymmärrän tämän palautus-kuvion yrittäjän näkökulmasta kuitenkin, vaikken yrittäjä itse olekaan. Ja itse luen AINA joka ikisen toimitus -ja palautusehdon! Vertaan sitä samaan kuin laittaisin nimeni alle johonkin sopimukseen: varmistun aina siitä mihin sitoudun!

  5. Mäkin tykkäsin ennen vanhaan harrastaa live shoppailua mutta nykyiseen elämäntilanteeseen sopii nettishoppailu parhaiten. Sitä voi tehdä juuri silloin kuin itselle parhaiten sopii. Lapsille ostaminenkin onnistuu netistä niin vaivattomasti. Sovittaa voi sitten rauhassa kotona.

  6. Mä olen todella ahkera tilaamaan nettikaupoista tavaraa. Koskaan en ole mitään palauttanut, vaikken ihan tyytyväinen olisikaan tuotteeseen (myyn pois tai annan lahjaksi), laiska kun olen.. Ymmärrän lakimuutoksen yrittäjien näkökulmasta, kalliiksihan palautukset yrityksille tulee. Hyvä muutos minun mielestäni, eipähän asiakkaat tilaile tuotteita testausmielessä!

    1. Mä taas olen ahkera palauttaja, tilaan usein muutaman eri koon, sovittelen ja mallaan kotona rauhassa ja palautan sitten väärät koot pois. Usein tilaan siis juurikin testausmielessä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *