Kuinka teitä palvellaan vai palvellaanko?

Ahkerana verkkoshoppailijana minulle on ”urani” aikana kertynyt roppakaupalla asiakaskokemuksia eri yritysten asiakaspalvelusta. Viime aikoina ne ovat olleet valitettavasti pääsääntöisesti huonoja. Lähetyslistan tiedoista huolimatta tilauksista on puuttunut 3/4 tilaamistani tavaroista, asiakaspalveluun soitettaessa jonotusaika on kohtuuttoman pitkä ja maksullinen, puuttuvia tuotteita ei toimiteta ja sähköposteihin saa odottaa vastausta viikkoja. Verkkoshoppailun ollessa tänä päivänä kovinkin yleistä ja periaatteessa vaivatonta eikö verkossa tuotteitaan myyvien yritysten kannattaisi kiinnittää erityistä huomiota tarjoamansa palvelun laatuun, nopeuteen ja vaivattomuuteen? Vai koituuko itse ostamisen helppous asiakkaan tuhoksi ongelmatilanteissa?

 

DSC_0147%20%283%29.jpg

 

” Kesän alet ovat käynnistyneet myös verkossa. Bongaan edullisen valaisimen, jonka lisäksi klikkailen ostoskoriin myös tyynynpäällisiä, kahta eri mallia kolmessa eri sävyssä. Kone kertoo niitä olevan vielä hyvin jäljellä. Toimitus saapuu nopeasti muutamassa päivässä mutta pakettia avatessa paljastuu totuus. Valkoinen kangasvalaisin on täynnä keltaisia liimajälkiä, joiden lisäksi sitä koristaa luultavasti varaston lattialla pyörimisestä aiheutuneet Kehä kolmosen väriset raidat. Vaikka harmaa onkin hiusvärinä erityisen trendikäs en sitä ominaisuutta toivo kuitenkaan valkoiselta pellavavalaisimelta. Ja missä ovatkaan tyynynpäälliset? Ne ovat nätisti jokainen omalla rivillään lähetyslistassa mutta paketista niitä ei kuitenkaan löydy. Puhelin käteen ja puhelu asiakaspalveluun. Puolentunnin maksullisen lurituksen kuuntelun jälkeen puheluuni vastaa mieshenkilö, joka puhuu törkeästi päälleni pahoittelee keräilyvirhettä ja sanoo laittavansa viestiä varastolle josta minulle toimitetaan puuttuvat tuotteet ensi tilassa. Kiitän ystävällisesti ja jään odottamaan lähetystä. Päätän kuitenkin itse tarkistaa verkkokaupan sivulta melko huokeiden tyynynpäällisten tilanteen. Ja kyllä arvailuni osuvat oikeaan jokaisen, niiden kohdalla selkeä viesti loppuunmyyty verkkokaupasta. Koska puhelimitse asiakaspalveluun pääseminen oli lähes mahdoton tehtävä päätän laittaa asiasta viestiä sähköpostilla. Tuohon jo toista viikkoa sitten laittamaani sähköpostiviestiin en ole saanut vieläkään vastausta. Myöskään ensi tilassa toimitettavia alkuperäisestä lähetyksestä puuttuneita tyynynpäällisiä ei ole toimitettu. Loppuunmyytyä voi olla hiukan hankala toimittaa, eikö? Valaisin lähti palautukseen heti seuraavana päivänä ja seuraavaksi odotan, en niinkään vastausta sähköpostiini vaan laskua olemattomista ja palautetusta tuotteista/tuotteesta.
Sillä se jos mikä kruunaisi tämän ostokokemuksen.”

 

(Tämä kirjoitus perustuu viimeaikaisiin kokemuksiini ja on näin ollen yksittäistapaus monien asiakaspalvelukokemusten joukossa.)

 

DSC_0148%20%283%29.jpg

 

Millaisia asiakaskokemuksia sinulla on verkkokauppojen osalta, kuinka sinua palvellaan vai palvellaanko?

 

 

Satu / Rauharentola - -

6 kommenttia “Kuinka teitä palvellaan vai palvellaanko?

  1. Toistaiseksi ei ole tullut vastaan mitään huonoa. Mutta kerran meni sukset ristiin postin kanssa kun odotin kuukauden pakettia jonka toimitus piti olla 3-4pv 😀

    1. Posti onkin asia ihan erikseen, he kyllä usein ottavat onkeensa palautteesta ja hyvittelevät huonoa palvelukokemusta esim. postimerkein.

  2. Olipas tutunoloisia ajatuksia ja kokemuksia.<br />
    Tilasin tuossa keväällä mattoja terassille ja luvattiin, että ovat minulla 3 -7 pvässä. No kun oli mennyt yli 2 vkoa, kyselin mattojan perään ensin s-postilla saamatta vastausta ( ei muuten ole vastattu vieläkään).<br />
    Seuraavan päivänä kävin postissa hakemassa muun paketin ja kyselin ohimennen, josko matot ois siellä, mutta vain unohdettu ilmoittaa…ei ollut :/<br />
    Kotiin päästyäni kuitenkin postilaatikossa odotti lasku kyseisistä matoista. Tenpasin sitten luurin käteen ja kyselin missäs matot kun lasku on jo täällä? sama anteeksipyytely-litania ja on ollut ruuhkaa-valitus jne kaikiu korviini. Sanoin, etten enään haluakkaan mattoja, joten ei tartte edes lähettää niitä! Ei kulema käy niin, puhelimessa oleva palveluhenkilö sanoi vain että 'Älä hae niitä postista, ne lähettää ne automaattisesti heille takas kahden viikon kuluttua!' Näin siis neuvoo Hobby Hall! Tilasin siis sieltä ekaa (Ja vikaa) kertaa…<br />
    No kun se ilmoitus lopulta saapui haettavista matoista, soitin postiin ja kysyin mites toimitaan. Paikalla oli 'tuttu' henkilö joka sanoin nauraen…'Huomasin aamulla, että nyt ne on täällä ja piruuttani katsoin, missä ne on seikkaillut…no siellä HobbyHalin omassa lähettämössä sen yli 2 viikkoa!' Viivytys ei siis johtunut postista. Postineiti lupasi lähettää matot heti takas, ilman että minun tarvitsi käydä paikalla. Siitä pointsit postille!<br />
    <br />
    H&amp;Mn kanssa hommat on kyllä aina toiminut, niin palautukset kuin jälkitoimitukset. Ja jos mokanneet, niin lahjakorttiakin on lähettety!<br />
    <br />
    Hups tästähän tuli kilsan pitkä avautuminen 😉

    1. Kiitos kilsan mittaisesta avautumisesta ;). Lahjakortti on edes ele siihen suuntaan, että ollaan tapahtuneesta pahoillaan. Anteeksipyyntö on usein näissä tapauksissa turhan laiha lohtu.

  3. Moikka. Ikävä kuulla kokemuksestasi. Olen myös itse aika suuri nettikaupan suosija ja olen huomannut että palvelu pelaa parhaiten pienissä kaupoissa. Eilen saapui paketti esim Sisustus Trendosta josta olin edellispäivänä tilannut tuotteen. Tuli niin nopeasti että yllätti. Luulenpa että isommat firmat säästävät henkilökunnan määrässä ja sen takia ne jotka ovat töissä joutuvat koville….ja kenelläkään ei ole aikaa vastailla viesteihin ym palautteeseen ( varsinkin negatiiviseen ;)) Saa nähdä miten sun tyynyihin käy, juu vaikeata se on postittaa ei oota . . Eli näissä tapauksissa pienuus on valttia !

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *